הגדרת תפקידים ותחומי אחריות בעסק משפחתי

הבנה ברורה ומוגדרת של התפקידים בעסק המשפחתי, יכולה להביא להצלחה עסקית ולמניעת סכסוכים בין חברי המשפחה. זה לא סוד שעסקים המנוהלים על-ידי אותה משפחה המשפחה הם ייחודיים ומאתגרים. הם מכילים בתוכם את הערכים והמסורת של המשפחה, אך במקביל צריכים להתמודד עם האתגרים הניהוליים והכלכליים. במהלך ייעוץ לעסקי משפחה, חיוני להבין את האיזון ולהגדיר תפקידים ותחומי אחריות ברורים. ההבנה היא שכאשר כל חבר במשפחה יודע את מקומו ואת התפקיד שהוא אמור למלא, העסק יכול לפעול בצורה הרבה יותר יעילה. זה מפחית את הסיכוי לסכסוכים ומגביר את הסיכוי להצלחת החברה המשפחתית. חשוב להבין שהתפקידים ותחומי האחריות בעסק משפחתי אינם מושתתים רק על הדמויות המבוגרות במשפחה, אלא גם על הדור הבא. לפיכך, יכול להיות הבדל גילאים בין הבן או הנכד, לבין האב או הסב שמנהל את העסק המשפחתי. אז אם אתם מנהלים עסק משפחתי, הגעתם למקום הנכון. אם אנחנו עדין לא מכירים, אני אייל פז, בעל 25 שנות ניסיון בייעוץ לעסקים משפחתיים, וכאן במאמר נסביר איך לבצע הגדרת תפקידים ותחומי אחריות בעסק משפחתי? ואיך לעשות את זה נכון.

הגדרת תפקידים ותחומי אחריות בעסק משפחתי
הגדרת תפקידים ותחומי אחריות בעסק משפחתי

טיפים להגדרת תפקידים ותחומי אחריות בעסק משפחתי

הגדרת תפקידים ברורים בעסק 

הגדרת תפקידים ברורים היא השלב הראשון בהקמת מבנה ארגוני ברור בעסק. כל חבר במשפחה צריך לדעת איזה תפקיד הוא ממלא, אילו אחריות מוטלת עליו ומה הציפיות ממנו. אפילו, שהם בני אותה משפחה ועם כל חוסר הנעימות שבדבר, כל בן משפחה צריך לדעת מה התפקיד שלו. האם הוא אחראי על הפיננסים בעסק? האם הוא המנכ"ל של החברה? האם הוא אחראי לפרסום ולשיווק העסק? הבנה זו מסייעת לכל חבר במשפחה להתמקד בתחום בו הוא מתמחה ולתרום להצלחת העסק. בנוסף, חלוקת תפקידים ברורה בעסק מסייעת רבות בהעברת עסק בין דורית.

הגדרת תחומי אחריות בתוך המשפחה

לאחר שהתפקידים הוגדרו, חיוני להגדיר את האחריות של כל תפקיד. אם לדוגמה, אחד החברים במשפחה אחראי לשיווק, האם הוא גם אחראי ליצירת הקמפיינים השיווקיים? האם הוא אחראי ליצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים? האם הוא אחראי למעקב אחר ההצלחה של הקמפיינים? הבנה זו מסייעת למנוע סכסוכים ולוודא שכל אחד יודע מה המשימה שלו. כמו כן, במקרה של שני בני זוג שמנהלים יחד את העסק, הגדרת תפקידים ותחומי אחריות מונעת חיכוכים ובעיות בין אישיות.

התמודדות עם אתגרים ניהוליים ועסקיים

גם אחרי הגדרת תפקידים ואחריות ברורים, ישנם אתגרים שעשויים להתעורר. לעיתים, ייתכן שחברי המשפחה לא יסכימו על החלטות מסוימות או ירגישו שהם לא מקבלים את ההערכה שהם ראויים לה. במקרים אלה, חשוב לזכור את המטרה הראשית – הצלחת העסק. ייעוץ לעסקים משפחתיים יכול לעזור בהתמודדות עם אתגרים אלה ובמציאת דרכים לפתור את הבעיות שמתעוררות.

דוגמה לייעוץ של אייל פז לעסק משפחתי

במהלך שנותיי כיועץ לעסקים משפחתיים, פגשתי משפחה מקסימה שניהלה עסק בתחום הקמעונאות. משפחה גדולה ומאוחדת שכללה שבעה בני משפחה. האב, והבן הבכור, היו אלה שניהלו את העסק, בעוד שאר בני המשפחה היו בתפקידים שונים בתוך העסק. העסק היה החלום של הבן הבכור, חלום שהוא בנה מאפס והפך למציאות. אך ככל שהזמן חלף, התחילו להיווצר סדקים בין חברי המשפחה. הסכסוכים הפכו ליומיומיים, האהבה הפכה לקרבות רועמים, והעסק החל להתפורר. המצב הכלכלי הדרדר, והחיובים הצטברו. המשפחה, שפעם הייתה כל כך מאוחדת, התפרקה.

באותה תקופה קשה, החליטה המשפחה לפנות אלי לייעוץ. באמצעות הידע והניסיון שלי, הצלחתי להביא לסיום הסכסוכים בין חברי המשפחה. הפעלתי את כל כוחי כדי להביא את המשפחה לשולחן המשא ומתן ולהצליח להפעיל שינוי. באמצעות הכוונה וההתמודדות עם האתגרים, הובלתי את העסק לכיוון חיובי. המשפחה השקיעה בפיתוח עסקי, שיפרה את ניהול העסק וניהלה את הפיננסים. היום, העסק שהיה במצב של הפסדים כבדים, נמצא  במצב של רווחים משמעותיים. המשפחה שוב מאוחדת, והחלום של הבן הבכור ממשיך לפרוח ולהתפתח.

נכון, התהליך והדרך שעברנו יחד הייתה מאתגרת. אולם פעלנו לאור מטרה משותפת., והרבה פעמים חייבים גורם שלישי שיעשה סדר בדברים ויגשר בין בני המשפחה. "הוא מבחוץ, נקשיב לו", "הוא אובייקטיבי, ואנחנו סומכים עליו" אלו חלק מהמשפטים ששמעתי מהם במהלך פגישות הייעוץ העסקיות שהיו לנו.

סיכום

לכל עסק משפחתי יש יתרונות וחסרונות, אבל הגדרת תפקידים ואחריות ברורים בעסק משפחתי היא המפתח להצלחה. כאשר כל אחד יודע את מקומו ומה הציפיות ממנו, העסק יכול לפעול בצורה הרבה יותר יעילה ומקצועית. אל תדלגו על השלב הזה בחברה המשפחתית שלכם, שכן הוא יכול לעשות שלום בין בני הבית ולהוות אבן דרך משמעותית בדרך להגדלת הרווחיות ולעבודה משותפת בתחושה טובה ונעימה.

לתיאום ייעוץ עסקי ופיננסי לעסקים משפחתיים, חייגו עכשיו למספר שמופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info